عید نوروز که به عنوان عید بزرگ ما ایرانی ها مرسوم است یکی از نمادهای اصلی فرهنگ و سنت ما است و تمام خانواده ها علاقه زیادی به این عید دارند و همیشه در تلاش و تکاپو هستند تا به بهترین صورت ممکن آن را برگزار کنند و یکی از نمادهای اصلی این عید سفره هفت سینی است که در لحظه تحویل سال در خانه ها به پا می شود و افراد دور آن جمع می‌شوند و آرزوی یک سال خوب را برای یکدیگر دارند.

 

 

 

 

تزیین سفره هفت سین

 تزیین سفره هفت سین و نوع چیدمان آن خلاقیت زیادی میطلبد، زیرا دیگر مردم مانند گذشته وسیله ها را به صورت خیلی ساده در سفره قرار نمی دهند و همه به دنبال چیدن یک سفره منحصر به فرد و جذاب هستند تا این زیبایی را با دوستان و عزیزان خود به اشتراک بگذارند و در خانه خود از این زیبایی لذت ببرند و حس بهتر و بیشتری از آن بگیرند. 

 

 

 

 

وسایل تزیین سفره هفت سین

وسایلی که در سفره هفت سین قرار می گیرند هر کدام نماد و نشانه خاصی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

سنجد به نیت سنجیده عمل کردن در سال جدید

سیب به نیت سلامتی و زیبایی

سبزه نشان از تولد دوباره انسان و رویش و دوباره

سمنو نماد قدرت و سمبل خیر و برکت

سیر به نشانه قناعت و سیر چشمی

سرکه نشانه پذیریش ناملایمات زندگی

سماق که رنگ طلوع آفتاب است

 

 

 

 

البته به صورت مرسوم یکسری وسایل دیگری هم در سفره هفت سین قرار می گیرد که از قرار دادن هر کدام از آنها در فرهنگ ما ایرانیها یک هدفی وجود داشته است.

سکه : سین مدرن سفره های هفت سین است و جزو هفت سین به حساب نمی آید؛ بعد‌ها به سفره اضافه شده است تا نمادی برای افزایش دارایی باشد

قرآن کریم : قرآن را به نشانه توکل و توسل به خدای متعال

آینه : نماد روشنایی است

ماهی : نماد زایش، تازگی و تکاپو

شمع : مظهر فروغ و روشنایی

 

 

 

 

آموزش تزیین سفره هفت سین

ظرف هایی که برای قرار دادن این هفت سین در داخل سفره از آن استفاده می کنید هیچ محدودیتی برای شما ندارند و شما می توانید هم از ظرف های کریستال و هم از ظرف های گلی و سرامیک و هر ظرف دیگری که تمایل دارید استفاده کنید و می توانید آنها را با سلیقه خودتان تزیین و رنگ آمیزی کنید و با استفاده از روبان ها و هر چیز دیگری آنها را تزئین کنید و باعث زیباتر شدن ظرف های سفره هفت سین خود بشوید.

 

 

رنگ سفره هفت سین

می توانید وسایل سفره هفت سین را داخل یک سفره قرار دهید و یا اینکه در زیر آن از یک پارچه ساتن یا حریر و پارچه دیگری و حتی ترمه استفاده کنید و این کاملا مطابق میل و سلیقه شما می باشد.

کسانی که می‌خواهند هفت‌سین جذاب‌تری داشته باشند برایشان رنگی که به عنوان رنگ سال انتخاب می شود اهمیت زیادی دارد و سعی می‌کنند از سفرهایی برای هفت سین استفاده کنند که با رنگ سال هماهنگی داشته باشد.